The Argus (Melbourne)
Get The Argus Melbourne essential facts below. View Videos or join the The Argus Melbourne discussion. Add The Argus Melbourne to your PopFlock.com topic list for future reference or share this resource on social media.
The Argus Melbourne

The Argus office at 76 Collins Street East, Melbourne, 1867
Final issue of The Argus
The Argus Building, opened in 1926 on La Trobe Street to the design of Godfrey & Spowers

The Argus was an Australian daily morning newspaper in Melbourne from 1846 to 1957. It was considered to be the general Australian newspaper of record for this period.[1] Widely known as a conservative newspaper for most of its history, it adopted a left-leaning approach from 1949. The Arguss main competitor was David Syme's more liberal-minded newspaper, The Age.

History

The newspaper was originally owned by William Kerr, who was also Melbourne's town clerk from 1851-1856 and had been a journalist at the Sydney Gazette before moving to Melbourne in 1839 to work on John Pascoe Fawkner's newspaper, the Port Phillip Patriot.

The first edition was published on 2 June 1846. The paper soon became known for its scurrilous abuse and sarcasm and by 1853, after he had lost a series of libel lawsuits, Kerr was forced to sell the paper's ownership to avoid financial ruin. The paper was then published by Edward Wilson.[2]

In 1883, newspaper editor and owner Richard Twopeny (1857-1919) regarded it as "the best daily paper published out of England".[3] The paper become a stablemate to the weekly The Australasian, which became the Australasian Post in 1946.

During the Depression in 1933, it launched the Melbourne Evening Star in competition with The Herald newspaper of the Herald and Weekly Times Ltd, but it was forced to close the venture in 1936 due to poor circulation figures.

The company's newspaper operations experienced severe financial losses in 1939, and through the 1940s and the 1950s, which was due to economic turmoil, increased costs of newsprint, and the cut-throat competition for newspaper circulation in Melbourne.

In June 1949, the paper was acquired by the London-based Daily Mirror newspaper group and, on 28 July 1952, The Argus became the first newspaper in the world to publish colour photographs in a daily paper. The paper also had interests in radio and, from 1956, the new medium of television, being part of the consortium General Telecasters Victoria (GTV) and its television station GTV-9 (now part of the Nine Network).

On 19 January 1957, the paper printed its final edition after 110 years, seven months and 17 days, before being discontinued and sold to the Herald and Weekly Times group (HWT), which undertook to re-employ Argus staff and continue publication of selected features,[4] and made an allocation of shares to the UK owners. The company's other print and broadcasting operations were unaffected.[5]

Notable editors and writers

See also

Further reading

  • Don Hauser: The Printers of the Streets and Lanes Of Melbourne (1837-1975), Nondescript Press, Melbourne 2006
  • Jim Usher (ed): The Argus - life and death of a newspaper, Australian Scholarly Publishing, Melbourne 2008 (ISBN 1 74097 143 4)

References

  1. ^ Hirst, John; Suter, Geraldine, eds. (2012). "Index to the Melbourne Argus newspaper (for the period 1870-1889)". La Trobe University. Retrieved 2015.
  2. ^ Three original proprietors The Argus, 9 September 1926, at Trove
  3. ^ R. E. N. Twopeny, Town life in Australia, London, Eliot Stock, 1883, p. 222.
  4. ^ Message to Argus readers from The Sun News-Pictorial The Argus, final edition, 19 January 1957 at Trove
  5. ^ Your Last Argus The Argus, 19 January 1957, at Trove

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

The_Argus_(Melbourne)
 



 



 
Music Scenes